16. Nieuw Zeeland

10 juli 2016 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

Als afscheid van mijn au pair familie had ik een grote grabbelton gemaakt met allemaal kleine cadeautjes erin. Terwijl we avond gingen eten mochten de kids iedere keer om en om een cadeautje grabbelen en ze vonden het geweldig!! Betul en Defne hadden zelf pizza gemaakt, heerlijk. Het was echt super leuk.

Ik vond het afscheid wel heel moeilijk, we moesten allemaal echt wel een beetje huilen. In zo’n korte tijd hebben we zo’n hechte band gekregen en het klikte zo goed tussen ons.. Ik mis ze echt heel erg! Miki kon niet stoppen met knuffelen en ook Betul en Defne niet. Volgens mij moest zelfs Paul een klein traantje laten! Haha. Kaia, Bo en Sari hadden nog niet echt door dat ik weg ging, maar Defne vertelde dat Kaia steeds maar naar me vroeg nadat ik vertrokken was, waar is Maaike nou… Het zijn alle vier echt geweldige kinderen en ik hoop dat ik ze snel nog een keer ga zien.

Ook ben ik gedag gaan zeggen tegen Eric en Hahn (mijn "familie" in Melbourne). Zij hadden me uitgenodigd om bij hen te komen eten. Echt leuk om familie aan de andere kant van de wereld te hebben. Het klikte ook nog eens goed. Zij komen ook in juli naar Nederland, dus waarschijnlijk zie ik ze dan weer!

Ik ben samen met Kristy in Nieuw Zeeland. We hebben een camper van gehuurd.. nou ja een camper van..  het is een auto met een bed.. haha. We hebben twee weken de tijd om Nieuw Zeeland te zien, niet heel lang dus, maar we proberen zoveel mogelijk te zien. We hebben drie dagen in het noorder- en acht dagen in  het zuidereiland en aan het eind weer twee dagen in het noorder eiland, alleen dan reizen we niet meer samen. We zijn begonnen in Auckland en zijn van daaruit naar beneden gereden. De eerste dag zijn we naar Hahei gereden en we hadden zoveel mazzel, want de afgelopen weken regende het onwijs hard in de omgeving, maar vandaag was het super mooi weer. In Hahei hebben we een wandeling gemaakt richting de Cathedral Cove, super mooie wandeling. (Ik denk dat ik echt veel wauw en super mooi ga gebruiken, want wauwwww wat is het hier mooi!) Na Hahei zijn we naar Hobbiton geweest. Echt leuk omdat in het echt te zien en wat zijn er hoop details. Ik ben zelf geen fan van de films, maar ik ben blij dat ik hier geweest ben.

De tweede dag zijn we naar de Waitomo Glowworm Caves geweest. Echt te tof voor worden, alsof je in de droomvlucht in de efteling loopt, maar dan nog vele malen mooier. Helaas mochten we geen foto’s maken, want dat schrikt de wormen af……… Dus kijk maar op internet wat het inhoud, ookal vind ik dat de foto’s op internet niet half zo mooi zijn als hoe het in het echt eruit zag. Na de caves zijn we naar Rotorua gereden en daar wilden we naar een park gaan met allemaal modder poelen en Geysers.  Helaas waren we te laat en daarom zijn we maar de volgende ochtend gegaan. We zijn die middag nog wel naar Lake Taupo gereden. WAUW!!

De volgende ochtend dus terug naar Rotorua. Kristy en ik vonden het echt onwijs tegen vallen, het was echt super toeristisch en er zat niets natuurlijk aan. Daarnaast was het onwijs koud en door de warmte van het water was er onwijs veel damp en kon je ook nog eens haast niets zien. Het stinkt daar echt naar rotte eieren, maar dat vond ik eigenlijk wel grappig! Na Rotorua zijn we naar Wellington gereden. En jeetje wat een mooie route.

In Wellington hebben we de volgende ochtend de ferry gepakt en zijn we naar het zuidereiland vertrokken. Om drie uur kwamen we aan in Picton en zijn we naar Marlborough gereden. Echt weer gewoon wauw, super mooi! Na Marlborough zijn we naar Kaikoura gereden om whales te spotten. Overal was het weer mooi.. maar we reden Kaikoura binnen en er was bijna niets meer te zien door de mist. Dus door het slechte weer is de tour afgeblazen. Hoe k.t, ik had me hier echt zooooo erg op verheugd en we zijn hiervoor helemaal omgereden. Omdat ik zoo graag de walvissen wilden zien, gewoon een hele dag naar weg!

Na Kaikoura zijn we naar het westen gereden en hier bleken mijn eerdere wauws niets met wat we hier te zien hebben gekregen. We sliepen in de stad Hokitika en we hadden echt een hele chille camping met aardige mensen en ze hadden een kat, Brandy, die heel graag wilde knuffelen! De vrouw achter de receptie had ons heel veel informatie gegeven over de omgeving. Eigenlijk waren we van plan de volgende ochtend direct naar Franz Jozef Glacier te rijden, maar de vrouw achter de receptie had ons zulke mooie foto's laten zien van een super blauw meer, Blue Gorge, dat we het niet konden laten daar eerst langs te rijden. Helaas kan ik op mijn foto's niet laten zien hoe blauw het meer was en hoe helder. Na Blue Gorge zijn we naar Franz Jozef Glacier gereden. We hebben hier een wandeling van ander half uur gedaan en het was erg tof.. maar toen we aan het einde aankwamen, vonden we dat we eigenlijk de hele route het zelfde gezien hadden. Na Franz Jozef Glacier zijn we op advies van Eric en Hahn naar Lake Matheson geweest. En hier komt hij weer... WAAAUW. Dit was zo gaaf. Het meer was omringt met bergen met sneeuw en allemaal verschillende bomen met verschillende kleuren en omdat het water zo helder en zo stil was, weerspiegelde alles nogmaals in het water. Er waren amper andere mensen bij Lake Matheson, dus het was super rustig, echt de mooiste plek tot nu toe!

Van Lake Matheson zijn we naar een ander Lake gereden, Lake Wanaka, maar die hebben we pas de volgende ochtend kunnen zien, want het was al pik donker toen we aankwamen. De rit van Lake Methason naar Lake Wanaka was echt vreselijk. We hadden drie kwart volle tank en daarmee dachten we makkelijk een reis van twee uur te kunnen maken. De reis van twee uur werd vier uur.. een reis zonder connectie, gewoon geen ook geen SOS, geen andere auto's, geen licht, berg op en af en alleen maar scherpe bochten, maar het ergste.. de hele weg geen petrol station! Op een gegeven moment raakte onze benzine behoorlijk leeg en ging het E'tje branden.. We hebben het uiteindelijk gewoon gehaald, maar gewoon daar rijden met de angst dat je niets of niemand kunt bellen is echt vreselijk! Daarnaast hadden we elkaar lekker lopen opstoken met enge verhalen.. dat daar stil komen te staan nog eens extra angstig maakte, haha! Bij aankomst in Wanaka zijn we wat gaan eten bij een Mexicaan, omdat we niet meer wilden koken.

De volgende ochtend zijn we terug naar het meer gereden en jeetje echt weer Waauw, maar ook gewoon weer zo anders wauw dan Lake Matheson. We hebben daarna koffie gedronken bij Patagonia, aan koffiezaakje aan het meer en eindelijk lekkere koffie. Doordat ik nu de koffie in Melbourne ben gewend.. vind ik geen enkele koffie meer lekker, maar gelukkig, deze koffie was echt goed!

Vanuit Wanaka zijn we dan eindelijk naar Queenstown gereden, hier hadden Kristy en ik ons echt op verheugd. We hadden alleen maar goede verhalen gehoord over Queenstown en toen we aankwamen werd al gelijk duidelijk dat al die goede verhalen echt terecht waren. Ik kan niet omschrijven hoe leuk Queenstown is. Het is er mooi gezellig en er hangt echt een wintersport sfeer maar toch ook weer anders.. Echt ik ben echt verliefd op Queenstown. We zijn met de gondel omhoog gegaan en hebben van boven Queenstown nog eens goed bekeken. Daarna zijn we met een luge een deel van de berg af gereden, echt zo grappig en cool! Aan het eind van de dag zijn we de beroemde Ferg burger gaan eten.. Ik had er nog niet eerder van gehoord, maar het zou de lekkerste burger van de wereld moeten zijn en ik kan niet anders zeggen het was zeker een goede burger, maar de beste van de wereld.. dat is voor mij nog steeds de burger uit Mallorca!

De volgende dag hebben we een tour gedaan naar Milford Sound. Met de bus hebben we een hele mooie route gedaan, met coole stops en in Milford Sound zelf hebben we een cruise gemaakt. En ja, komt ie weer... WOWW WAUUWW!!

Na Milford Sound zijn we naar Dunedin gereden. Kristy wilde hier graag naar toe, omdat de stad op een Europese stad lijkt volgens haar vriendinnen. We hadden hier een hele dag voor gepland, alleen dat was echt een beetje te lang haha. Ik vond het uiteindelijk een leukere stad dan dat Kristy het vond. Echt schattig met allemaal koffie tentjes en leuke restaurantjes. Bij het informatie centrum hadden we het advies gekregen om naar de chocolade factory gegaan en dat hebben we dus gedaan en dat was eigenlijk wel heel erg leuk. We kregen op het einde ook een goodiebag vol met chocolade die we nog nooit gezien hadden, zelfs eentje met vissmaak........ Ik heb m nog niet geproefd en ik heb zo'n vermoede dat ik m ook niet ga proeven haha.

Van Dunedin zijn we naar Lake Tekapo gereden, daar zit ik nu. Weer een onwijs mooi meer.. maar dit meer moet je 's nachts bekijken, want boven het meer schijnt de sterrenhemel zo onwijs mooi en helder te zijn. Eigenlijk heb ik iedere avond al genoten van de sterrenhemel.. hier in Nieuw Zeeland is dat echt te mooi om te zien. Ik heb het nog nergens op de wereld zo mooi en helder gezien als hier. Ik ben dus erg benieuwd naar strakjes.

Alles wat we wilden zien hebben we op dit moment gezien en daarom hebben we nog een dagje over om weer terug te rijden naar Kaikoura en krijg ik nog een kans om Walvissen te spotten. We rijden morgen via Christchurch, dus we gaan eerst even Christchurch bekijken en dinsdag heb ik dan de tour. Na de tour rijden we weer terug naar Christchurch, waar we onze "camper van"  terug brengen en waar we woensdag ochtend het vliegtuig terug pakken naar Auckland. In Auckland heb ik weer een auto gehuurd, dit keer zonder Kristy en zonder bed erin. Ik ga mijn familie in Nieuw Zeeland opzoeken. Ik blijf een nachtje bij hen en donderdag vlieg ik dan naar huis. Helaas met een overstap in Sydney, Taipei en een super lange overstap in Bangkok, die ik zelf nog langer gemaakt heb, zodat ik iig even het vliegveld af kan. 17 juli in de ochtend kom ik aan op Schiphol en zit mijn reis erop!

Ik ben 9 maanden van huis geweest en jeetje wat was het een gave reis, maar wat heb ik ook weer zin om naar huis te gaan.

1. Etienne:
    10 juli 2016
    Top,top,top, wat zal dat wennen worden in dit kikkerlandje maar........wat een gave mensen hier!!! Liefs, E-10
  2. Mariska:
    10 juli 2016
    Geweldige ervaringen Maaike, ik wens je alvast een goede reist
    terug.
  3. Mama:
    10 juli 2016
    wat een leuk afsluiter deze reis, zoveel mooie plekken. wat is een luge?
    en... de ene een week duurt soms langer dan de andere haha....
  4. Mayke:
    10 juli 2016
    weer een paar heerlijke verhalen van je gelezen, Maaike, wat een enige ervaringen heb je opgedaan, om héééél lang op te teren!
    Goede reis naar hier en tot spoedig ziens, hoop ik, liefs,
    Mayke
  5. Lilian:
    Lieve Maaike,
    Wat een geweldige reis is dit ook weer! Hier kan je met veel plezier en trots op terugkijken!
    Tot gauw!, Liefs, Lil
  6. Jeallerliefstetantetjeuitamsterdam:
    11 juli 2016
    Wat een prachtige ervaring. Echt geweldig of om in jouw woorden: WOUW.
    Kus xAs
  7. Peter:
    11 juli 2016
    Maaike wouw ! Je leeft als een miljonair en doet wat ik 35 jaar geleden deed. Niet geheel toevallig ! voor RTL 7 zoeken ze misschien wel iemand die reisverslagen kan maken. Je had dit echt moeten laten sponsoren. leuk om te lezen. groeten aan Lenie, 35 jaar niet gezien.